Honda CRF 1000 Africa Twin
I Januar 2022 holdt jeg på
å forberede en langtur i Europa i påsken. Jeg hadde nettopp fått motorstopp med
min 20 år gamle BMW 1150 GS og var litt utrygg på å kjøre langtur med den. Jeg
ønsket meg derfor en pålitelig og komfortabel sykkel, med god plass til
bagasje.
Valget falt på Honda
CRF1000 Africa Twin, 2019 modell. Jeg visste at denne sykkelen var til å stole
på og at jeg dermed ikke behøvde å bekymre meg for uønskede verkstedsbesøk. Da
jeg kjøpte den i januar 2022 var den kjørt 17 000 kilometer. Nå ett år
seinere, har tripptelleren kommet til 28 000 kilometer. Sykkelen er like god nå
som for et år siden.
![]() |
Hirtshals april 22. Full oppakning. |
Honda CRF 1000 Africa
Twin har 94 hestekrefter og veier 232 kilo. Den er lettkjørt og man treffer
alltid riktig gir. Gir indikatoren er viser tydelig i displayet. Bremsene er
veldig presis og sørger alltid for at man stopper når man trenger det. Jeg
opplevde at MC-kjøringen min fikk en ny dimensjon da jeg kjøpte Honda-en. Sykkelen
har et kraftig dreiemoment som gjør at den dras i gang bare ved å slippe ut
clutchen, uten å gi gass. Man slipper risikoen for å kvele sykkelen i
vanskelige situasjoner. Den har aldri stopper under kjøring og har aldri gitt
meg noen overraskelser. Samme hvordan jeg bruker den så er den like forutsigbar
og solid. Jeg stoler på den og siden den er både lett og behagelig å kjøre, kan jeg ha fullt fokus på veien, omgivelsene og kjøreturen.
Både nærlys og fjernlys er sterke og lyser opp veien godt fremfor sykkelen. Når man kjører noen mil for dagen og på strekninger uten gatelys, så er godt lys viktig for å komme trygt frem. Retningslysene lyser kontinuerlig fremme og hjelper på slik at man er bedre synlig for andre trafikanter.
Honda leverer transportvesker i plast med aluminiumsdeksler til denne sykkelen. Jeg har både sidevesker og toppboks. Til daglig brukes toppboksen mest. Den har god plass til en romslig PC-veske, regndress og et par sko som jeg har med for å slippe å labbe rundt i kjørestøvler på kontoret. Skulle jeg ha ønsket en forbedring måtte det være å ha sidevesker med åpning i toppen. Det er mye lettere å pakke ovenfra og ned enn sidelengs og inn, for så å presse igjen et lokk utenpå bagasje som helst vil falle ut.
Jeg har investert i Givi tankveske spesialtilpasset Africa Twin
og en vanntett Givi bag som kan stroppes fast på passasjersetet. Dermed er ikke
bagasjevolumet noen utfordring. Det er kun sykkelen sin nyttelast som
hindrer meg i å ta med meg enda mer saker og ting. Det er lett for å pakke med for
mange dingse-greier, noe jeg har gjort på den ene turen etter den andre. Det
går greit et med stort lass, men det er tungt og ustabilt å håndtere
sykkelen i sakte fart når den er unødvendig tungt lastet.
På Honda Africa Twin har man en oppreist sittestilling som er en anelse fremover lent. For min del
fungerer dette fint i time etter time. Setet kan kjennes hardt, men
det fungerer strålende. Twin-motoren gir lite vibrasjoner, og med gode dempere
og godt sete blir det ikke «tresmak i baken». Demperne tar ujevnheter i
underlaget lett og behagelig.
Africa Twin skal være
grei å kjøre offroad med. Det er litt veiarbeid på vei til jobben og noen felt
med grus og litt humper i veien. Grusen og humpene går unna uten problemer, så det
kan godt være at sykkelen fungerer i terrenget også, men det vet jeg egentlig lite om
siden jeg ikke har prøvd. Jeg holder meg helst på asfalten, hittil i alle fall.
Honda CRF 1000 Africa Twin er en fantastisk motorsykkel som alltid
leverer. Skal jeg på lenger turer så er den et selvfølgelig valg, fordi jeg kan
pakke med alt jeg trenger å ha med og fordi det ikke kommer til å oppstå tekniske problemer i det hele tatt.
Vil jeg anbefale andre å
kjøpe CRF 1000 Africa Twin? Ja. Den er stor nok, sterk nok, tøff nok, pålitelig
og fungerer strålende.
Kommentarer
Legg inn en kommentar