Honda CRF 1000 Africa Twin

 

I Januar 2022 holdt jeg på å forberede en langtur i Europa i påsken. Jeg hadde nettopp fått motorstopp med min 20 år gamle BMW 1150 GS og var litt utrygg på å kjøre langtur med den. Jeg ønsket meg derfor en pålitelig og komfortabel sykkel, med god plass til bagasje.

Valget falt på Honda CRF1000 Africa Twin, 2019 modell. Jeg visste at denne sykkelen var til å stole på og at jeg dermed ikke behøvde å bekymre meg for uønskede verkstedsbesøk. Da jeg kjøpte den i januar 2022 var den kjørt 17 000 kilometer. Nå ett år seinere, har tripptelleren kommet til 28 000 kilometer. Sykkelen er like god nå som for et år siden. 


Hirtshals april 22. Full oppakning.

Honda CRF 1000 Africa Twin har 94 hestekrefter og veier 232 kilo. Den er lettkjørt og man treffer alltid riktig gir. Gir indikatoren er viser tydelig i displayet. Bremsene er veldig presis og sørger alltid for at man stopper når man trenger det. Jeg opplevde at MC-kjøringen min fikk en ny dimensjon da jeg kjøpte Honda-en. Sykkelen har et kraftig dreiemoment som gjør at den dras i gang bare ved å slippe ut clutchen, uten å gi gass. Man slipper risikoen for å kvele sykkelen i vanskelige situasjoner. Den har aldri stopper under kjøring og har aldri gitt meg noen overraskelser. Samme hvordan jeg bruker den så er den like forutsigbar og solid. Jeg stoler på den og siden den er både lett og behagelig å kjøre, kan jeg ha fullt fokus på veien, omgivelsene og kjøreturen.

Både nærlys og fjernlys er sterke og lyser opp veien godt fremfor sykkelen. Når man kjører noen mil for dagen og på strekninger uten gatelys, så er godt lys viktig for å komme trygt frem. Retningslysene lyser kontinuerlig fremme og hjelper på slik at man er bedre synlig for andre trafikanter. 


Honda leverer transportvesker i plast med aluminiumsdeksler til denne sykkelen. Jeg har både sidevesker og toppboks. Til daglig brukes toppboksen mest. Den har god plass til en romslig PC-veske, regndress og et par sko som jeg har med for å slippe å labbe rundt i kjørestøvler på kontoret. Skulle jeg ha ønsket en forbedring måtte det være å ha sidevesker med åpning i toppen. Det er mye lettere å pakke ovenfra og ned enn sidelengs og inn, for så å presse igjen et lokk utenpå bagasje som helst vil falle ut.

 Jeg har investert i Givi tankveske spesialtilpasset Africa Twin og en vanntett Givi bag som kan stroppes fast på passasjersetet. Dermed er ikke bagasjevolumet noen utfordring. Det er kun sykkelen sin nyttelast som hindrer meg i å ta med meg enda mer saker og ting. Det er lett for å pakke med for mange dingse-greier, noe jeg har gjort på den ene turen etter den andre. Det går greit et med stort lass, men det er tungt og ustabilt å håndtere sykkelen i sakte fart når den er unødvendig tungt lastet.

På Honda Africa Twin har man en oppreist sittestilling som er en anelse fremover lent. For min del fungerer dette fint i time etter time. Setet kan kjennes hardt, men det fungerer strålende. Twin-motoren gir lite vibrasjoner, og med gode dempere og godt sete blir det ikke «tresmak i baken». Demperne tar ujevnheter i underlaget lett og behagelig.

Africa Twin skal være grei å kjøre offroad med. Det er litt veiarbeid på vei til jobben og noen felt med grus og litt humper i veien. Grusen og humpene går unna uten problemer, så det kan godt være at sykkelen fungerer i terrenget også, men det vet jeg egentlig lite om siden jeg ikke har prøvd. Jeg holder meg helst på asfalten, hittil i alle fall. 

Honda CRF 1000 Africa  Twin er en fantastisk motorsykkel som alltid leverer. Skal jeg på lenger turer så er den et selvfølgelig valg, fordi jeg kan pakke med alt jeg trenger å ha med og fordi det ikke kommer til å oppstå tekniske problemer i det hele tatt.

Vil jeg anbefale andre å kjøpe CRF 1000 Africa Twin? Ja. Den er stor nok, sterk nok, tøff nok, pålitelig og fungerer strålende.

 

 

Kommentarer

Populære innlegg