BMW G 310 GS


Jeg kjøpte ny BMW G310 GS i januar 2020 siden jeg hadde fått behov for et ekstra transportmiddel. Egentlig var tanken at BMW-en skulle være en pendlersykkel til og fra jobb i en periode. Det fungerte veldig bra, men i tillegg vekket det interessen for motorsykkelkjøring på nytt. Jeg hadde ikke kjørt sykkel på 28 år før jeg kjørte med BMW-en fra forhandleren i Åsane og hjem til Øygarden den 23. januar 2020.


Jeg ønsket å kjøpe en ny sykkel, for å slippe vedlikehold og reparasjoner. Det fikk jeg også, men med noen overraskelser. Motoren har en sylinder og 34 hestekrefter. Jeg opplevde at den kveles lett og er avhengig av et godt turtall for å trekke godt. Med så liten motor ble det mye giring opp og ned fra 1. til 6-gir hele tiden. Den ene sylinderen gir også litt vibrasjoner i setet når man kjører på landeveien. Den siste overraskelsen var at sykkelen var veldig treig å få til å starte når temperaturen var under 7 varmegrader. For meg som kjører nesten hele året var dette viktig. Jeg tok dette opp med forhandleren. De visste om det sa de, og de visste at også BMW visste om det, men … Kort fortalt så var det ikke noe mer å gjøre med det. Da tenker jeg at det negative med denne sykkelen er nevnt og det får bli med det.



BMW G 310 GS eller «mini GS» som noen omtaler den som, er likevel en flott sykkel. I innkjøp kosten den i 2020 67 000 kroner, men med bagasjebrett, toppboks, hjelm og ny kjøredress ble totalkostnaden på 92 000.-. Den brukte ca 0,3 liter pr mil, så det er virkelig en rimelig måte å reise på. Jeg kjørte en tur fra Øygarden til Bømlo, som med noen omveier er det en tur på 16 mil. Da jeg kom frem til Bømlo på slutten av dagen, var jeg blitt urolig for om bensinmåleren viste feil, da den fortsatt viste så godt som full tank. Jeg kjørte derfor innom en bensinstasjon og klarte å fylle opp tanken for den nette sum av 53 kroner. Forbruket på landeveiskjøring av altså veldig lavt. Servicene var også rimelig og ble utført mens jeg ventet i butikken.


310-kubikkeren er lett og behagelig å kjøre. Man tar seg veldig lett frem med den i bytrafikk og den lave vekten gjør at den er lett å håndtere i de fleste situasjoner. Jeg etter monterte en høy vindskjerm, hendelbeskyttere og en «mud flapp» fra Givi. Hendelbeskytterne gjorde at jeg ikke behøvde å fryse på fingrene og vindskjermen sendte lufttrykket høyere opp og gjorde at føreren ble mindre utsatt for vindtrykk fra brystet og opp. Det ble altså mer komfortabel kjøring. Skvettlappen så tøff ut, men jeg kunne ikke se at det ble mindre verken vann eller søl bak på sykkelen i regnvær.

BMW G 310 GS er en lett kjørt og rimelig motorsykkel. Den ser bra ut og fungerer alltid (når det er over 7 varmegrader). Jeg har solgt min videre. Vil jeg anbefale andre å kjøpe en? Nei. Kjøp heller en BMW 750 GS. Den er ikke så mye dyrere, men man får en mye kraftigere, mer komfortabel og bedre motorsykkel.


Kommentarer

Populære innlegg