BMW G 310 GS
Jeg kjøpte ny BMW G310 GS
i januar 2020 siden jeg hadde fått behov for et ekstra transportmiddel. Egentlig var
tanken at BMW-en skulle være en pendlersykkel til og fra jobb i en periode. Det
fungerte veldig bra, men i tillegg vekket det interessen for motorsykkelkjøring
på nytt. Jeg hadde ikke kjørt sykkel på 28 år før jeg kjørte med BMW-en fra forhandleren
i Åsane og hjem til Øygarden den 23. januar 2020.
BMW G 310 GS eller «mini GS» som noen omtaler den som, er likevel en flott sykkel. I innkjøp kosten den i 2020 67 000 kroner, men med bagasjebrett, toppboks, hjelm og ny kjøredress ble totalkostnaden på 92 000.-. Den brukte ca 0,3 liter pr mil, så det er virkelig en rimelig måte å reise på. Jeg kjørte en tur fra Øygarden til Bømlo, som med noen omveier er det en tur på 16 mil. Da jeg kom frem til Bømlo på slutten av dagen, var jeg blitt urolig for om bensinmåleren viste feil, da den fortsatt viste så godt som full tank. Jeg kjørte derfor innom en bensinstasjon og klarte å fylle opp tanken for den nette sum av 53 kroner. Forbruket på landeveiskjøring av altså veldig lavt. Servicene var også rimelig og ble utført mens jeg ventet i butikken.
310-kubikkeren er lett og
behagelig å kjøre. Man tar seg veldig lett frem med den i bytrafikk og den lave
vekten gjør at den er lett å håndtere i de fleste situasjoner. Jeg etter
monterte en høy vindskjerm, hendelbeskyttere og en «mud flapp» fra Givi. Hendelbeskytterne
gjorde at jeg ikke behøvde å fryse på fingrene og vindskjermen sendte
lufttrykket høyere opp og gjorde at føreren ble mindre utsatt for vindtrykk fra
brystet og opp. Det ble altså mer komfortabel kjøring. Skvettlappen så tøff ut,
men jeg kunne ikke se at det ble mindre verken vann eller søl bak på
sykkelen i regnvær.
BMW G 310 GS er en lett kjørt og rimelig motorsykkel. Den ser bra ut og fungerer alltid (når det er over 7 varmegrader). Jeg har solgt min videre. Vil jeg anbefale andre å kjøpe en? Nei. Kjøp heller en BMW 750 GS. Den er ikke så mye dyrere, men man får en mye kraftigere, mer komfortabel og bedre motorsykkel.
Kommentarer
Legg inn en kommentar