BERGEN TIL SOGNEFJORDEN
Mellom Bergen og Sognefjorden er det et spennende landskap og mange muligheter for vellykkede motorsykkelturer. Veien på bildet går mot Masfjorden.
På denne broen går Fylkesvei 570 over en av de mange fjordene som skal krysses i løpet av dagen.
To turer til Sognefjorden og tilbake til Bergen
Denne turen fra Bergen til Sognefjorden og tilbake, har jeg kjørt to ganger i 2024. Den første turen var sammen med en gruppe motorsyklister som er medlem i NAF MC. Det skulle være en "godværs tur" i følge værmeldingen og derfor kjørte jeg med Suzuki Intruder C1800R. Denne sykkelen tåler selvfølgelig alle slags typer vær, men jeg liker best å bruke den på finværs dager. På den største delen av turen var det også veldig fint, men ut på ettermiddagen kom det noen kraftige regnbyger og regntøyet måtte på.I fergekø på Masfjordnes.
Det er sosialt og kjekt å kjøre turer i grupper. Mange av de andre førerne har lang erfaring som motorsyklist og her sitter turtipsene løst. Suzukien på bildet over er en drøm å kjøre, men på svingete veier klarer jeg ikke å følge med BMWene som er i flertall i gruppen. På flatene går den imidlertid så fort som fartsgrensen tillater og mye mer. Da kommer den rå kraften i motoren til sin rett. Den har jo like stor som motoren i en middels stasjonsvogn. Det er selvfølgelig helt unødvendig med så stor sykkel, men det er veldig morsomt.
Honda på kabelferge
Den andre turen tok jeg alene og med Honda Africa Twin på 1000 cc. Jeg likte denne ruten fordi den er så variert og fordi den kan tilbakelegges på rundt ti timer, medberegnet gode pauser. Entusiastene i NAF MC skal ha stor takk for at de bruker fritiden til å finne frem til spennende turer for medlemmene. En av attraksjonene på turen er den elektriske kabelfergen over Masfjorden. Det er en uvanlig farkost, og jeg vil tro at det er lett å holde den på rett kurs. Her om bord gjelder det sikker bare å passe på å stoppe i tide. Ellers er det vel litt som å kjøre tog på sjøen, eller noe i den duren.
Fergen over Masfjorden er gratis for motorsykler. Det er en kabelferge som trekker seg selv over fjorden med vaierne som man ser på begge siden av båten. Det er en sjelden type ferge, men den fungerer fint og går omtrent en gang i timen.
Opplevelser underveis
Jeg stopper gjerne for å ta bilder og bruker litt tid på å oppleve stedene underveis. Da er det veldig greit å reise alene slik at man kan stoppe når man selv har lyst. På bildet under stoppet jeg på Sognefjordsvegen. Veien går igjennom den første bygden man kommer til langs Sognefjorden, når man kommer sørfra.
Når man drar rundt alene på motorsykkel, så kommer man ofte i prat med folk. Denne gangen fikk jeg en hyggelig prat med noen franskmenn som ventet på en ferge. Franskmennene likte seg på ferie i Norge og skulle videre nordover på andre siden av fjorden.
Sognefjorden i bakgrunnen.
Eventyrlig vei mellom Rutledal og Dingja
Turens mest spesielle opplevelse er en smal liten vei som går fra Rutledal til Dingja. Veien var så smal at det ikke var plass til hvit merking i veikanten en gang. Veistykket hadde utfordret kurver og var bygget naturlig inn i et ganske kupert terreng. Det var nesten ingen trafikk, og et fint asfaltdekke av nyere dato, så her var det bare å nyte turen.
Nedstiging mot fjorden
Langs Sognefjorden
Eivindvik og Gulatinget
Eivindvik og Gulatinget var to naturlige stoppesteder og jeg brukte en halvtime på hvert sted. Eivindvik var som mange andre bygder, med noen fine eldre bygninger sentralt i bygda, litt næringsvirksomhet og med noen gårder og byggefelt rundt omkring.
Eivindvik
Gulatinget, i sin tid Norges største regionale tingsted.
På Gulatinget møttes vikingene for å diskutere politiske saker. De utformet lover og de var der for avsi dommer. Gulatinget var regionalt tingsted fra år 900 til år 1300. Da ble domstolen flyttet til Bergen og heter fortsatt Gulating lagmannsrett. Den politiske delen av Gulatinget (lagtinget) er i dag en del av det norske Stortinget. Det er utrolig hva man kan bli interessert i når man er på motorsykkeltur.
Kostnader
Turen tilbake til Bergen gikk fra Gulen til Nordgulen og videre til Sløvåg fergekai. Her bruker fergen ca 20 minutter over Fensfjorden til Mongstad. Denne fergen kostet 41 kroner en vei. Det syns jeg slett ikke er så ille pris. Samlet sett koster denne turen rundt 300 kroner i drivstoff og ferge. Matpakke hadde jeg med hjemmefra. Det koster litt å eie motorsykkel, men alle hobbyer koster vel uansett noen kroner? Det å ha en motorsykkel eller to er ikke det dyreste man kan finne på. Dersom man tar godt vare på sykkelen, så holder verdien seg godt og man taper prosentvis mye mindre enn man gjør på en bil.Turopplevelsene er likevel det viktigste for min del. På den siste turen fra Bergen til Sognefjorden følte jeg meg nesten forpliktet til å kjøre inn i Bergen for å ta et bilde av startpunktet. Vanligvis så kjører jeg bare igjennom byen i tunell og på viadukt, men denne gangen gjorde jeg altså et unntak og stoppet der også.
Bergen, et fint sted å starte motorsykkelturer fra. Herfra når mann
hele Vestland på en dag og Vestlandet er som kjent verdens beste sted å
kjøre motorsykkel.
Kart over turen
Denne ruten tar ti timers tid, dersom man tar det med ro og tar godt med pauser. Dersom man har det travelt så kan man kjøre mye raskere, men hvorfor skal man det? Dette er en fin rundtur, men deler av ruten kan være like grei som en del av en nord-sør reise.
Kommentarer
Legg inn en kommentar