EUROPA PÅSKEN 2022
Jeg og svigersønnen hadde før påsken 2022 ambisjoner om å kjøre til Middelhavet. Etter en studie av europakartet planla vi å kjøre til Nice i Frankrike og hjem igjen.
Dag 1. Bergen 9`C
Første turdag var en
vanlig fin vårdag på Vestlandet. Vi startet fra Bergen kl 14.30. i fint vær, med tørre veier og gode kjøreforhold.
Nedover mot
Sørlandet gikk tiden fort. Fergene gav oss to greie pauser og vi var raskt
kommet sør for Stavanger. På siste del av dagsetappen mot Flekkefjord sank
temperaturen merkbart. Utover kvelden frøs vi mer og mer. På hovedveien før
Flekkefjord var temperaturen nede i +2`C, og vi diskuterte over intercomen om
vi skulle ta en pause for å varme oss litt. Vi klarte imidlertid å holde ut og kom
frem til en iskald hytte, som vi hadde leid utenfor Flekkefjord. Vi hadde
iskalde fingrer og tær, men likevel fortsatt godt humør. Det var imidlertid
bare å finne panelovnene på hvert vårt rom, skru opp varmen og gå og legge seg.
Dag 2. Flekkefjord -2`C.
Vi våknet klokken fire om
morgenen og var klar til å kjøre halv fem. Syklene var nediset og vanndråpene
fra dagen før, lå fint fordelt som isklumper over hele sykkelen. Det var et
fascinerende syn, selv om isen egentlig ikke passet seg på en motorsykkel.
I alle fall ikke når man må rekke en forhåndsbestilt ferge og ikke har annen
mulighet enn å kjøre i vei i frost og is. Vi skrapte bort det meste av isen fra
setene, stroppet fast bagasjen og kjørte.
Selv om det var frost,
var veiene tørre og dermed trygge igjennom Flekkefjord og noen kilometer inn på
E18. Så begynte det å snø. Store feite snøflak la seg fint ut over terrenget og
i veibanen. Vi la oss i hjulsporene en stund og heldigvis ble veien saltet da
vi nærmet oss Lyngdal. Saltbilen gjorde at vi fikk litt bar veibane i noen mil,
men ved Mandal begynte snøen å lave ned enda tettere og la seg i veibanen, selv
om det var saltet. Vi klarte å ta oss forsiktig frem på snødekket veibane og
rakk akkurat fergen fra Kristiansand til Danmark.
Det var en ubeskrivelig god følelse å kjøre inn i Danskebåten på et isfritt bildekk, etter to kalde timer med snødekket veibane. Nå skulle vi mot varmere land! Etter to og en halv time i rolig sjø annonserte de ankomst til Hirtshals i Danmark.
Vi var storfornøyd med å ha kommet til Danmark, selv om vi strevde fælt med snøen på Sørlandet på morgenkvisten. Da fergeporten gikk opp og vi kjørte i land ble det intet mindre enn en real nedtur, fordi det snødde like mye i Hirtshals som i Kristiansand. Snøfnuggene dalte lett og fint ned fra himmelen, slik som bare snøfnugg kan.
Vi kjørte imidlertid
videre og det gikk egentlig litt bedre enn forventet. Veiene var våte, men
snøen la seg ikke i veibanen. Det var antagelig ikke frost i bakken og snøen
smeltet derfor ganske fort når bilene kjørte på den. Det ble litt varmere
lengre sør, men likevel ikke mer enn at vi gav oss i Århus på grunn av kulden.
Planen var egentlig å kjøre til Bremen den dagen, men det ble helt urealistisk
slik som vi hakket tenner og frøs på føttene. Vi fant er greit hotell og fikk
varmet oss opp igjen tilstrekkelig til at vi klarte å se oss rundt i Århus om
kvelden.
Planen om å kjøre helt til Middelhavet begynte å rakne siden vi var kommet en god del kortere enn planlagt etter to dager. Vi var imidlertid på motorsykkeltur og hadde ikke avtale med noen. Vi kunne egentlig bare kjøre hvor vi ville. Vi hadde hørt om en MC-utstyrsbutikk i Hamburg og tenkte at den kunne være verdt et besøk, siden vi likevel var i området. Vi er jo i overkant giret på utstyrsbutikker, så det virket som en god plan.
Dag 3. Århus, +5`C.
Det kjølige været
fortsatte da vi kjørte fra Århus mot Hamburg. Vi holdt en fart på mellom 80 og
90 kilometer i timen og kjørte gjerne bak lastebiler for å få ly. Sidevinden i
Danmark er helt spesiell og krevde mye oppmerksomhet. Etter mye om og men kom
vi oss til Hamburg. Svigersønnen fant veien ved hjel av GPS`en. Vi kom oss inn
på en Louis – butikk som selger motorsykkelutstyr. Da vi kom til butikken stod
en ung dame og pratet om to? Hun snakket om to og pekte på munnbindene våre. Vi
trodde vi skjønte poenget og fant frem et ekstra munnbind hver og satte det utenpå
det det første munnbindet. Det var tydeligvis heller ikke rett… Ikke godt å
forstå pandemispråket i Hamburg. Det kom imidlertid en eldre herremann som
jobbet der med et nytt munnbind til hver av oss. Han forklarte på godt engelsk
at Hamburg var et «hot spot» for Covid 19 for øyeblikket og at vi derfor måtte
bruke medisinske munnbind av en spesiell kvalitet. Dette ble faktisk en siste runde
med pandemien for min del. Jeg fikk kjøpt meg en grei skinnjakke for 1900
kroner, men vi ville ikke bli i Hamburg på grunn av smitteutbruddet og kjørte
derfor videre mot Bremen.
Svigersønnen, som er en ypperlig navigatør på motorsykkel, fant frem til hotellet Unique Bremen. Dette var et riktig fint-, men også rimelig hotell. Temperaturen var kommet opp i 12 varmegrader og det begynte å bli helt levelig å være motorsykkelturist på påsketur i Tyskland. Siden vi kom frem til Bremen et døgn seinere enn planlagt, ble ambisjonen om å kjøre helt til Middelhavet i løpet av påsken lagt bort for godt.
Etter en grei frokost som
bestod av en bagett og en kopp kaffe kjørte vi til Bremen sentrum for å se oss
rundt. Elven Weser er tydeligvis en viktig tradisjonell ferdselskanal i Bremen.
Byen ligger på begge sider av elven og er preget at kanalbåter og kaifronter
langs eleven er et mye brukt område for folk som sykler jogger eller går tur.
Det ble riktig behagelig å være turist i vårsolen og temperaturen steg enda mer
utover dagen.
Det var slutt på frost,
kalde finger og tær, nå når vi var kommet lengre sørover. Fra Bremen kjørte vi
videre på motorveier sør-vestover mot Amsterdam. Landegrensene i Europa er bare
et skilt som kan minne om en fylkesgrense hjemme i Norge. Det er altså ingen
grensekontroll å se. Etter noen fine timer på sykkelen kjørte vi inn i
Amsterdam sentrum. Der så det ut til å være like mye kanaler som veier.
Temperaturen var steget til 17`C og folk gikk i lette sommerklær. I Amsterdam
ser det ut til at de fleste sykler. Ganske mange kjører moped og noen få kjører
bil. Riktignok tilstrekkelig mange til at det ble bilkø igjennom sentrum. Det
gjorde ikke noe, for vi fikk virkelig sett byen der vi stod i en bilkø som
snirklet seg sakte igjennom sentrum.
Etter å ha funnet et
greit hotell, tok vi T-banen tilbake til Amsterdam sentrum. Vi spiste en bedre
middag og gikk en runde i byen. Det var et yrende uteliv og mye folk i gatene
selv på en søndagskveld. Jeg kjente en merkelig lukt over alt. Både fra folk på
gaten og fra uterestauranter. Det gikk etter hvert opp et lys og jeg skjønte
det som for mange er opplagt. Det luktet hasj! Vi var jo tross alt i Amsterdam.
Dag 5. Amsterdam. 18`C
EU`s hovedkvarter i Brüssel
Dag 6. Køln. 19`C.
Navigatøren hadde funnet
en ypperlig rute med landeveier som vi fulgte nordover fra Køln. Våren var
kommet til Tyskland, med grønne enger og en god del grønne trær og busker. Det
var varmt og fint og innerforet i kjøredressen og genseren var pakket i
sidebaggene på sykkelen. Vi trillet lett av sted i et vakkert landskap, med
vekselvis grønne enger, åser, skogsområder og daler. Det var velstelte
gårdsbruk og hus i små klynger langs landeveien. Dette var kanskje den fineste
dagen på turen og vi koste oss i lette kurver og opp og ned i bølgende
landskap.
Plutselig
smalt det i bak dekket mitt. Jeg ble straks redd for punktering, men kjøret
videre da det virket som om luften holdt seg i dekket. Etter noen kilometer var
det ikke tvil. Jeg hadde punktert. Først prøvde vi en bensinstasjon, men de
kunne ikke hjelpe. Dekket ble imidlertid pumpet så fult som mulig og vi kjørte
videre mot et verksted som vi fikk anbefalt. Luften gikk ut av dekket før vi kom
frem og jeg måtte gå ved siden av sykkelen i noen kilometer. Redningen ble et
lite dekk verksted som het KFZ – Technik Fritzche.
Synderen. En vognbolt på 4 x 40 mm.
Dag
7. Dortmund.
Dag
8. Kolding. 12`C.
Vi
startet i ganske bra vær i Kolding, men utover dagen ble det mer og mer regn. Vi trakk på
oss regndressene og mye av klærne som hadde vært pakket bort i sideveskene i en
liten uke. Planen var å kjøre til Viborg og så til Skagen. Vi kjøret til
Viborg, men spiste og drakk kaffe på en bensinstasjon. Bensinstasjonen var god
og varm og vi ble der i en times tid. Vi kom i prat med en gjeng med norske
motorsyklister på Harley Davidson, som skulle på besøk til en MC-klubb i
Viborg.
For
vår del hadde vi fått nok av regnværet og kjørte videre uten å se Viborg og la
heller kursen direkte til Hirtshals. Da kunne vi velge mellom å kjøre videre
til Skagen i regnvær eller å sitte i en tørr og varm ventehall i 4 timer.
Valget falt på ventehallen. Skagen kan man dra til en annen gang.
Museumsbåt i havnen i Hirtshals. Hirtshals i Danmark.
Dag
9. Stavanger 8`C.
I Stavanger var det kjøligere og vi var tilbake i norsk vårvær. Det var likevel mer grønt på trær og marker her enn i Danmark. Det var merkelig å reise fra grønne daler og åser i Tyskland til vintergrått i Danmark og så til grønnere marker igjen i Norge .
Vi kom i land i Stavanger klokke 6.30 og kjøret derfra videre til Bømlo. På Bømlo var tradisjonen tro hele slekten på landstedet til foreldrene mine. Både datteren min (konen til navigatøren) barnebarnet, oldeforeldre og flere til var altså der .
Begge syklene, min Honda CRF 1000 Aftica Twin og svigersønnen sin BMW G750 GS gikk hele turen uten et feilslag gjennom Norge, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Tyskland igjen, Danmark og så fra Stavanger til Bergen.
Motorsykkelturen ble avsluttet med to dager i ro på Bømlo. Vi kjørte selvfølgelig hjem igjen til Øygarden vest for Bergen, men det ble liksom bare en transportetappe. Europaturen vår ble en minnerik påsketur som slett ikke gikk som planlagt. Vi kom oss ikke til Middelhavet. Planen om å kjøre til Middelhavet er fortsatt like aktuell, men det må bli en annen gang. For min del er det fristende å legge ut på langtur i Europa på nytt. Kanskje i 2023?
Kommentarer
Legg inn en kommentar