AUSTEVOLL

 

Please read the English version further down in the post.

Jeg har planlagt å kjøre motorsykkel langs hele Vestlandskysten i 2025. Reisen skal kjøres i flere enkeltvise etapper fra Karmøy i sør og til Stadlandet i nord. Jeg skal kjøre på veier som går så langt ut mot havet som mulig slik at jeg får oppleve små og store steder ytterst på kysten mot Nordsjøen. Rekkefølgen på etappene må bli som det blir, og reisene får ta den tid det tar. Det viktigste er å få fine opplevelser langs kysten og å dyrke gleden ved det å kjøre motorsykkel.

Kvalvåg på øya Stolmen i Austevoll kommune.

I slutten av februar var det fortsatt kaldt og det regnet litt. Derfor ble første etappe lagt til Austevoll, som ikke er så langt hjemmefra. Det er god fergeforbindelse dit, med fergeruter fra Krokeide i Bergen og fra Sandvikvåg på Stord. Austevoll er altså lett tilgjengelig både fra nord og sør slik at øygruppen passer fint inn i en reise langs kysten. Jeg tok fergen fra Krokeide i Bergen til Hufthamar på Austevoll.  Se gjerne på kartet til slutt i innlegget.

Ferge fra Krokeide til Hufthamar på Austevoll.


Overfarten fra Krokeide til Hufthamar tar 35 minutter. Mannskapet scanner skillet på sykkelen og regningen kommer seinere.

Austevoll er en øykommune med 667 øyer og skjær. Det er Norges mest folkerike kommune uten fastlandsforbindelse. Heldigvis er det broer mellom de bebodde øyene slik at det ligger godt til rette for opplevelsesrike motorsykkelturer. Veiene varierte mellom moderne tofelts vei og smale veier med et kjørefelt.  

Austevollbrua mot Bakkasund nord-vest i øygruppen.

På Austevoll er det flere plasser som er verdt å besøke, men etter min mening er Bekkjarvik i en særstilling. Det er en velstelt bygd, som har yrende liv i sentrum om sommeren. Både båtfolket og andre reisende strømmer til, og motorsyklister passer også fint inn. Her er både handlesenter, gjestehavn og servering. Et fiskebåtrederi har brukt store penger på å få bygget en park. Bekkjarvik gjestgiveri er en populær restaurant med god mat og de tilbyr flotte suiter og rom for overnatting.

Bekkjarvik gjestgiveri. Om sommeren fylles havnebassenget opp av små og store båter. 

Bekkjarvik gjestehavn er vanligvis full av båter om sommeren. I februar var det bare en tilreisende båt.  Fint at det er flere enn meg som reiser ut på tur om vinteren.

Film fra Bekkjarvik i februar 2025.

Siden jeg skal reise lengst mulig mot vest, kjørte jeg fra Bekkjarvik og videre til Stolmen. Stolmen er en øy i sør-vest som fikk fastlandsforbindelse i 1998 da Stolmabrua ble bygget. Det tar ikke så lang tid å kjøre alle veiene som fins på Stolmen. Jeg brukte vel 20 minutter. Jeg liker meg i kystmiljøet og syns at steder som dette har viktige kvaliteter som jeg gjerne oppsøker. Dette skal jeg holde på med på mange turer fremover våren, og jeg gleder meg til å gjennomføre disse reisene for å se hele Vestlandskysten.

Våge på øya Stolmen. 

På vei nordover igjen kjørte jeg til Kolbeinsvik og Drøna, som ligger på en halvøy knyttet til Huftarøy. Fra Drøna ser man over til Austevollbrua som jeg kjørte over på slutten av dagen. Dagens siste stopp ble i Torangsvåg. Der ligger en del av fiskeflåten som har ført til så mye rikdom på Austevoll.

Torangsvåg fiskerihavn. Her er det båter både for jobb og fritid.

Her ser man ruten jeg fulgte på Austevoll. Jeg brukte ca. 4 timer, 
men da tok jeg meg god tid.



Siden det var kaldt og det regnet ble første reisen langs Vestlandskysten lagt til Austevoll. Det ville blitt for kaldt å kjøre helt til Karmøy i februar.

Erfaringer og praktisk reisetips:

Man bare kjøre inn på fergen, mannskapet tar bilde av registreingsskiltet og                  regningen kommer seinere. Man kan gjerne bruke Ferry Pay appen.

I februar er det kaldt og da er det viktig å ha støvler som er store nok til å kunne ha på seg tykke ullsokker.

Noen av veiene på Austevoll er smale og man må ha lav fart i bebygde områder.

Siden jeg skal reise lengst mulig mot vest, ser det ut til at det blir mange turer og returer mot de vestligste stedene. Dette vil ta tid.

Det er helt nødvendig med regntøy utenpå kjøredressen når det regner og er under 5`C.

English version

I have planned to ride a motorcycle along the entire West Coast in 2025. The journey will be done in several individual stages from Karmøy in the south and to Stadlandet in the north. I will ride on roads that go as far out to sea as possible so that I can experience small and large places at the far end of the coast towards the North Sea. The order of the stages must remain as it is, and the journeys can take as long as it takes. The most important thing is to have nice experiences along the coast and to cultivate the joy of riding a motorcycle.

Kvalvåg on the island of Stolmen in Austevoll municipality.

At the end of February it was still cold and it was raining a little. Therefore, the first stage was added to Austevoll, which is not that far from home. There is a good ferry connection there, with ferry routes from Krokeide in Bergen and from Sandvikvåg in Stord. Austevoll is therefore easily accessible from both the north and south, so the archipelago fits nicely into a trip along the coast. I took the ferry from Krokeide in Bergen to Hufthamar in Austevoll. Please see the map at the end of the post.


Ferry from Krokeide to Hufthamar on Austevoll.



The crossing from Krokeide to Hufthamar takes 35 minutes. The crew scans the fare on the bike and the bill comes later.

Austevoll is an island municipality with 667 islands and skerries. It is Norway's most populous municipality without a mainland connection. Fortunately, there are bridges between the inhabited islands, making it ideal for adventurous motorcycle trips. The roads varied between modern two-lane roads and narrow roads with one lane.

Austevollbrua towards Bakkasund in the north-west of the archipelago.

There are several places on Austevoll that are worth visiting, but in my opinion Bekkjarvik is in a special position. It is a well-kept village, which has a bustling life in the center in the summer. Both boaters and other travelers flock to it, and motorcyclists also fit in nicely. There is a shopping center, a guest harbor and restaurants. A fishing boat company has spent a lot of money to have a park built. Bekkjarvik guest house is a popular restaurant with good food and they offer beautiful suites and rooms for accommodation.


Bekkjarvik guesthouse. In the summer the harbor basin is filled with boats.

Bekkjarvik guest harbor is usually full of boats in the summer. In February there was only one visiting boat. It's nice that there are more people than me going out on trips in the winter.


Film from Bekkjarvik in February 2025.

Since I am going to travel as far west as possible, I drove from Bekkjarvik and on to Stolmen. Stolmen is an island in the southwest that was connected to the mainland in 1998 when the Stolma Bridge was built. It doesn't take that long to drive all the roads on Stolmen. It took me about 20 minutes. I like the coastal environment and think that places like this have important qualities that I like to visit. I will be doing this on many trips in the spring, and I am looking forward to making these trips to see the entire West Coast.

Vaage on the island of Stolmen.

On the way north again I drove to Kolbeinsvik and Drøna, which is located on a peninsula connected to Huftarøy. From Drøna you can see across to the Austevoll Bridge which I drove over at the end of the day. The last stop of the day was in Torangsvåg. Part of the fishing fleet that has brought so much wealth to Austevoll is located there.


Torangsvåg fishing harbor. There are boats here for both work and leisure.

Here you can see the route I followed on Austevoll. It took me about 4 hours,
but I took my time.


Since it was cold and raining, the first trip along the West Coast of Norway was to Austevoll. It would have been too cold to drive all the way to Karmøy in February.

Experiences and practical travel tips:


You just drive onto the ferry, the crew takes a picture of the license plate and the bill comes later. You can use the Ferry Pay app.


In February it is cold and it is important to have boots that are big enough to wear thick wool socks.


Some of the roads on Austevoll are narrow and you have to drive slowly in built-up areas.


Since I will be traveling as far west as possible, it looks like there will be many trips and returns to the westernmost places. This will take time.


It is absolutely necessary to have rainwear on top of the driving suit when it is raining and below 5`C.



Kommentarer

Populære innlegg