HONDA CRF 300 RALLY

 

Året 2025 ble startet med å kjøpe en ny Honda CRF 300 RALLY. Denne motorsykkelen som er knallrød, blå og svart skal altså bringe meg rundt på turer i årene som kommer. Jeg ser for meg at jeg skal bruke den på de tøffeste rutene på fjellet og på grusveier rundt i Norge. Etter å ha eid den i snart to måneder er jeg sikker på at jeg har valgt riktig sykkel. Jeg skal forklare hvorfor.

Honda CRF 300 Rally. Ny i januar 2025.

Før jeg bestemte meg for hvilken sykkel jeg skulle kjøpe, brukte jeg en del tid på internett for å bli kjent med utvalget av terreng sykler, fra alle tenkelige merker. Jeg vil gjerne kjøre i terreng og på grusveier og derfor har jeg behov for en lett sykkel. Jeg har fra før en Honda Africa Twin og er veldig fornøyd med både bruksegenskapene og kvaliteten på den. Honda forhandleren i Bergen har et hyggelig personale og et godt verksted som jeg har brukt en del. Det er en forhandler jeg trives med og siden jeg har så god erfaring med kvaliteten, så er Honda blitt en favoritt. 


Prøve kjøring av CRF 300 i juli 2024. 

Jeg prøvekjørte en CRF 300 i forrige sesong og visste at det var en lettkjørt sykkel. Den egner seg til turer på grusvei og lett terreng kjøring i fjellet. Til slutt stod valget mellom Honda CRF 300 eller Honda CRF 300 Rally. Jeg bestemte meg for Rally utgaven.

Hvorfor valgte jeg Rally?

Jeg la vekt på at Rally utgaven har vindskjerm, den har LED frontlykt og den har en bensintank som rommer 12,8 liter. Med 12,8 liters tank kan jeg i teorien kjøre 410 kilometer uten å fylle bensin, og det burde holde for alle turene jeg har tenkt meg ut på. 

Jeg trenger så godt lys som mulig siden jeg kjører motorsykkel nesten hele året. Det betyr mørke morgninger om vinteren. Led lykten gir god sikt både på veien og i terrenget langs veien. Når jeg kjører i mørke så liker jeg å holde et øye med terrenget, siden veien til jobb går i et område med mye hjort. Hjort som kommer hoppende ut i veien er noe møl å kollidere med.

Vindskjermen tar av for vindtrykket mot kroppen og det hjelper for å holde varmen på kalde dager.

Rally-en har 27 hestekrefter og den veier den bare 153 kilo. Til sammenligning med BMW G310 GS som jeg hadde for noen år siden, så har jeg inntrykk av at Honda-en trekker bedre på lavere turtall. Dette selv om BMW 310GS hadde 7 hp mer. BMW-en gikk jo godt, men motoren virket så hysterisk når man var litt hard på gassen. Honda-en har en sånn fin putrelyd og man merker lite vibrasjoner når man guffer på litt.

Hittil har jeg hatt sykkelen i 6 uker og har kjørt 700 kilometer. Det nærmer seg førstegangs service og jeg kan merke at kløtsjvaieren trenger å justeres. Slike justeringer er normalt ifølge mekanikeren og det kan virke rimelig at delene må få gå seg til litt i starten.


Jeg kommer nok til å bruke denne sykkelen mest av de tre jeg har stående i garasjen. Foreløpig er jeg veldig fornøyd med den og jeg kjører daglig 60 kilometer, men jeg er spent på prøve den på lengre turer. Jeg har kjørt mange langturer med Honda CRF 1000 Africa Twin. På CRF 300 Rally, får jeg ikke med meg like mye bagasje, som på den store sykkelen.


Jeg har en uvane med å reise på tur med mange dingser og greier, men nå må jeg endre på noen av vanene mine. Det betyr å pakke minimalistisk, som igjen betyr mindre fotoutstyr, klær og mat i bagasjen. Det er mulig at jeg ikke får med teltet og må sove innendørs? Vi får se hva det blir til. Lengre motorsykkelturer blir det uansett.




Kommentarer

Populære innlegg