HONDA CRF 300 RALLY
Året 2025 ble startet med å kjøpe en ny Honda CRF 300 RALLY.
Denne motorsykkelen som er knallrød, blå og svart skal altså bringe meg rundt på
turer i årene som kommer. Jeg ser for meg at jeg skal bruke den på de tøffeste rutene
på fjellet og på grusveier rundt i Norge. Etter å ha eid den i snart to måneder
er jeg sikker på at jeg har valgt riktig sykkel. Jeg skal forklare hvorfor.
Før jeg bestemte meg for hvilken sykkel jeg skulle kjøpe, brukte jeg en del tid på internett for å bli kjent med utvalget av terreng sykler, fra alle tenkelige merker. Jeg vil gjerne kjøre i terreng og på grusveier og derfor har jeg behov for en lett sykkel. Jeg har fra før en Honda Africa Twin og er veldig fornøyd med både bruksegenskapene og kvaliteten på den. Honda forhandleren i Bergen har et hyggelig personale og et godt verksted som jeg har brukt en del. Det er en forhandler jeg trives med og siden jeg har så god erfaring med kvaliteten, så er Honda blitt en favoritt.
Jeg prøvekjørte en CRF 300 i forrige sesong og visste at det
var en lettkjørt sykkel. Den egner seg til turer på grusvei og lett terreng
kjøring i fjellet. Til slutt stod valget mellom Honda CRF 300 eller Honda CRF
300 Rally. Jeg bestemte meg for Rally utgaven.
Hvorfor valgte jeg Rally?
Jeg la vekt på at Rally utgaven har vindskjerm, den har LED frontlykt
og den har en bensintank som rommer 12,8 liter. Med 12,8 liters tank kan jeg i teorien kjøre 410 kilometer uten å fylle bensin, og det burde holde
for alle turene jeg har tenkt meg ut på.
Jeg trenger så godt lys som mulig siden jeg kjører motorsykkel
nesten hele året. Det betyr mørke morgninger om vinteren. Led lykten gir god sikt både på veien og i terrenget langs veien. Når jeg kjører i mørke så liker jeg å holde
et øye med terrenget, siden veien til jobb går i et område med mye hjort. Hjort
som kommer hoppende ut i veien er noe møl å kollidere med.
Vindskjermen tar av for vindtrykket mot kroppen og
det hjelper for å holde varmen på kalde dager.
Rally-en har 27 hestekrefter og den veier den bare 153 kilo. Til sammenligning med BMW G310 GS som jeg hadde for noen år siden, så har jeg inntrykk av at Honda-en trekker bedre på lavere turtall. Dette selv om BMW 310GS hadde 7 hp mer. BMW-en gikk jo godt, men motoren virket så hysterisk når man var litt hard på gassen. Honda-en har en sånn fin putrelyd og man merker lite vibrasjoner når man guffer på litt.
Jeg har en uvane med å reise på tur med mange dingser og greier, men nå må jeg endre på noen av vanene mine. Det betyr å pakke minimalistisk, som igjen betyr mindre fotoutstyr, klær og mat i bagasjen. Det er mulig at jeg ikke får med teltet og må sove innendørs? Vi får se hva det blir til. Lengre motorsykkelturer blir det uansett.
Kommentarer
Legg inn en kommentar