GARASJEN
Alle mine turer på motorsykkel starter fra garasjen. Syklene har sin plass der. Der står de forsvarlig innelåst, varmt og tørt. Garasjen er isolert, og en byggvarmer sørger for tolv grader om vinteren. Siden syklene står tørt og passelig varmt, så vil de ikke ruste og aluminiumen vil heller ikke korrodere. Plast og gummi delene vil ha det fint uten å bli utsatt for fuktighet eller for mye lys.
Garasjen er et godt sted å lagre motorsykler. Det er også et
sted hvor vi kan ha besøk og dekke langbord. Jeg liker å være i garasjen nå,
men slik har det ikke alltid vært.
For noen år siden var garasjen delvis råtten, det var fuktig og det luktet dårlig. Den var delt inn i to rom, et lite verksted, og et rom som var for kort til å gi plass til en vanlig bil. Det blåste inn oppe med taket og ting som lå på lagrings loftet ble nedstøvet og dekket med salt fra Nordsjøen som er bare trehundre meter unna. Garasjeporten var en slitt rulle port av mahogni, som ristet og knirket på rustne skinner.
For tre år siden startet jeg å rehabilitere garasjen. Verkstedet og loftet ble revet og alle råtne trekonstruksjoner ble byttet ut. Jeg bygget en liten lagrings hems for verktøy, ski og dekk. Samtidig ble bjelkelaget forsterket. Alt gammelt material ble behandlet mot borende innsekter og impregnert.
Elektro bedriften i nabolaget la opp nytt el-anlegg. Taket og veggene ble vindtettet og isolert. Murveggene ble pusset. Treveggene er kledd med forskalingsbord som er skrudd fast slik at den siden som er høvlet kommer ut i rommet. Forskalingsbordene er beiset med interiørbeis i fargen "drivved".
Jeg prøver å få til en industriell vintage stil. Det er en
mekkebule hvor jeg gjør vedlikehold og reparasjoner på bilen og på motorsyklene. I tillegg er
det blitt et rom hvor vi kan ha besøk. Vi setter opp hagemøbler og her trives både den
delen av familien som er interessert i motorsykler og de som ikke er det.
Etter en ide fra elektrikeren, har jeg fått lagt inn
lys skinner i taket som kan justeres både fra telefonen og fra bryteren på
veggen. Både styrke og farge på lyset kan justeres. Man kan jo lure på hva som
er poenget med å kunne justere fargen på lyset i garasjen fra mobiltelefonen?
Jeg vet egentlig ikke, men det er veldig kjekt da. Det er fint å ha et kraftig LED
lyst når man skal arbeide og like fint å ha et varmt og litt dempet lys når man
ikke skal arbeide?
Samme om lyset er varmt eller kalt, så er det fint å ha varme
i garasjen. Garasjen henger sammen med huset og man kan gå inn dit igjennom en
dør uten at man trenger å gå ut. Derfor er jeg innom hos syklene mange ganger i
løpet av en ettermiddag.
Rehabiliteringen ble i
det store og det hele ganske rimelig. Det har blitt brukt billige materialer. Jeg
har gjort en egeninnsats og fått hjelp fra både far og barna. Litt under hundre
tusen kroner en helt grei pris for å renovere og isolere en garasje.
Det neste som skal gjøres nå er å lage mer innredning. Jeg har
startet med å lage hyller av noen gamle torvkroker og rester av forskalingsbordene.
Fremover skal det komme en MC-bukk og en arbeidsbenk, men det skal jeg også lage
selv og derfor vil det ta sin tid.
Det er jo snart vår, og jeg har så mye motorsykkelkjøring som skal gjøres og da får jeg ikke tid til å luffe rundt i garasjen og lage vintage- greier og innredning. Da blir det kanskje høst igjen før garasje prosjektet kommer noe særlig videre. Men det er en hobby og jeg vil ikke at det skal være en forpliktelse å gjøre ting fort ferdig. Det får ta den tid det tar, tenker jeg.
Kommentarer
Legg inn en kommentar