VESTLANDETS MEST SPENNENDE FJELLOVERGANG?
Dette er siste del av en tur på til sammen ti dager. Etter mange dager med eventyrlige MC-opplevelser på grusveier og skogsbilveier i Sverige og på Østlandet, gjenstod turen over fjellet og tilbake til Vestlandet. Jeg er fortsatt skråsikker i min påstand om at Vestlandet er verdens beste sted å kjøre motorsykkel. I alle fall på asfalterte veier. Grusveier på Vestlandet fungerer dårlig, fordi de regner bort. Den siste kjøredagen på denne reisen starter i leiren på bildet under. Det er i Flatdal i nærheten av Seljord.
Vi prøvde å ta gamleveien på utsiden av Haukeli tunellen. Det var en bom der, men det var god plass til å kjøre utenom bommen. Vi burde egentlig forstått at veien var stengt siden bommen gikk over store deler av kjørebanen. Mulig at vi ikke ville forstå? Noen kilometer innover hadde et snøras sperret gamleveien og det var ikke mulig å komme videre. Dermed bar det tilbake og vi måtte kjøre igjennom Haukeli tunnelen for å komme videre vestover.
Røldal til Sauda. Vår mest spennende fjellovergang?
Jeg har gledet meg lenge til å kjøre over fjellet fra Røldal til Sauda. Dette er min favoritt fjellovergang. Veien er smal og går i et uvanlig kupert terreng. Den er bygget uten særlig store inngrep i naturen og det er som å kjøre berg og dalbane. Asfalten er ganske ny og den er godt vedlikeholdt. Det er mil etter mil med kurver og høydeforskjeller i det kuperte terrenget. Veien er utfordrende og terrenget er både storslått og ugjestmildt på samme tid.
For min del var dette veistykket den beste delen av turen, i alle fall på Norsk side av grensen. Det var høye brøytekanter og fortsatt mye snø i fjellet. I tillegg var det varmt, stille og sol. I slikt vær og i slike omgivelser blir jeg lett veldig begeistret. Filmen under gir et inntrykk av hvor artig det er å kjøre motorsykkel her, men å se filmen er ikke det samme som opplever det selv. Hvorfor ikke ta en tur hit? Det er en fin dagstur både fra Bergen og Haugesund.
Kommentarer
Legg inn en kommentar