HOLSNØY I OKTOBER

Høsttur! 

Motorsykkelsesongen går mot slutten, men søndag 22. oktober bød på 13 varmegrader og veldig fine kjøreforhold. Jeg inviterte med svigersønnen på motorsykkeltur til Holsnøy. Holsnøy ble valgt av den enkle grunnen at vi aldri har vært der før. 

Første stopp på Frekhaug helt sør på Holsnøy 

Fin bygdeveier for motorsykkelkjøring, nesten helt 
uten  trafikk denne søndagen.





Nordhordalandsbroen som vi kjørte over fra Åsane
til Flatøy.

Holsnøy har smale veier som nok er laget i forrige århundre, Sannsynligvis er noen av veiene fra århundret før det igjen også, altså fra 1800 tallet. Etter min smak er det perfekte veier å kjøre motorsykkel på. Smale veier med lite trafikk gjør at man holder moderat fart og man får tid til å se seg rundt og oppleve både naturen og områdene man kjører igjennom. 

På Holsnøy var imidlertid de små veiene så ekstra små, at man måtte være forsiktig. Enkelte svinger er veldig uoversiktlige. Det var som vanlig fjellskråning på den ene siden av veien og stup på den andre. Veien var så liten at det ikke var plass til å møte en bil utenom på møteplassene. Skulle man møte en bil i for høy fart rundt en sving, så må man velge mellom knall og fall inn i skråningen eller svalestup utfor kanten på andre siden. Ingen av delene frister. Alternativ tre, er kanskje å klasse kroppen i panseret på en møtende bil, men det er heller ikke så attraktivt (det ble veldig dramatisk dette her). Poenget mitt er altså at på Holsnøy tar man det med ro og kjører gjerne i 40 rundt svingene, selv om fartsgrensen er 80 km/t.

Et av de breie veitrekkene på Holsnøy.

Den offentlige veien gikk ikke lenger enn til Skjeljanger og vi snudde og kjørte mot Bergen igjen. Vi byttelånte sykkel på tilbakeveiene over Holsnøy. Jeg har nå prøvd BMW-en til Lawrence tre ganger og har kjørt den så mange mil at jeg kan skrive et blogginnlegg om den. Det kommer i et eget innlegg under fanen Motorsykler.

Meland Motorsportsklubb har egen bane på Holsnøy

Noen meter med kjøring på grus.

På tilbakeveien svingte vi innom Salhus. Det er enda et sted
 som er så bratt at man kan lure på hvorfor de valgte å slå seg ned der
Et fint sted er det likevel og absolutt verdt et besøk.


Denne motorsykkelsesongen går nok mot slutten. Vegvesenet har sørget for at brøytestikkende har blitt satt opp og man møter færre og færre motorsykler langs veiene. Begge deler er tegn på at sesongen snart er over og at det går mot noen måneders pause fra å kjøre motorsykkel. Selv om det ikke blir så mye kjøring igjen før i mars, så blir det ikke hobbyen lagt bort. Begge syklene mine skal få en del vedlikehold og oppgradering i løpet av vinteren og det skal planlegges nye turer til neste sesong. 

Google Maps forteller at turen tar 3 timer. Vi brukte litt over 4 timer 
siden vi tok noen gode pauser.

Kommentarer

Populære innlegg