BMW F750GS
Frem til august i 2023 var BMW F750GS årets tredje mest solgte tunge motorsykkel i Norge (i følge bladet Bike / MC Avisa). Jeg forstår godt at mange vil kjøpe denne sykkelen, for den er både lettkjørt, praktisk og smidig. Den er også kraftig og i tillegg så ser den bra ut.
BMW F750GS i jubileums fager.
F750 GS i Sandviken, Bergen
Jeg har testet svigersønnen min sin 750GS på tre turer. Det er mest naturlig å sammenligne med min egen Honda Africa Twin 1000. Forskjellen mellom de to syklene er ikke så veldig stor. BMW-en er lettere å kjøre på asfaltert vei og det er faktisk der det meste av kjøringen skjer. Til vanlig kjøring på vei vil jeg påstå at BMW F750GS er bedre enn min egen Honda. Begge syklene er gode, men BMW-en har bedre original sittestilling og er lettere å manøvrere i by- og småkjøring på grunn av det mindre forhjulet på 19 tommer.
Sammenligning med Honda Africa Twin 1000?
750 GS har en ypperlig ergonomisk utforming.
Selv om sykkelen har benevnelsen F750GS så er slagvolumet 850 cc. Motoren er derfor ikke så langt unna de 1000 cc som jeg har på Honda-en. Det er altså en superkraftig syvfemti som egentlig er en åttefemti.
Det som imponerer meg mest er kjøreegenskapene. Med 19` forhjul er den lett å manøvrere i krappe svinger og i bykjøring. Jeg opplever at tyngdepunktet er lavt og på landeveiskjøring ligger den veldig fint i kurvene.
Lyden fra sykkelen er kraftfull, men ikke generende. Den har god lastekapasitet og god plass til passasjer. BMW leverer noen fine veskesett, med en slags teleskopløsning som gir en romslig toppboks. Med veskesett montert, blir den en fin langtursykkel og akkurat denne har vært på langtur rundt i Europa uten et feilslag og til stor glede for eieren. Med de litt grovmønstrede dekkene som leveres originalt får den et småtøft adventure preg.
Man kan sammenligne denne med BMW sin 850GS som jeg også har prøvekjørt. Jeg mener at begge er fine å kjøre, men 850GS er høyere og ligner mer på Honda AT. Jeg liker best 750 -en på grunn av at prisen er rundt 50 000 lavere og siden kjørestillingen er bedre.
Styreforhøyere på ca 2 cm
Fothvilere og fotbremse-dings fra Touratech.
Lawrence som eier denne sykkelen har kjøpt en justerbar Give vindskjerm som tilpasses i høyden etter behov. I øverste stilling gir vindskjermen god skjerming og redusert vindstøyen rundt hodet betydelig. I tillegg har Lawrence tilpasset sittestillingen med et komfortsete som er ca 2 cm høyere enn originalt. Styret er også hevet med ca 2 cm, og sammen med nye fothvilere, som er en liten cm lavere, så blir vinkelen i knærne litt mer utstrakt enn med original utrustning. Dette er behagelig og det gjør at man får godt blodomløp i tåspissene selv på lange turer.
Prisen på denne sykkelen var i 2021 litt under 130 000 kroner. Jeg mener at man får mye sykkel for pengene. Det samme mener tydeligvis 171 personer som har kjøpt en slik fra januar til august i 2023.
BMW har et godt forhandlernett og kvalitet på syklene er anerkjent. Det har ikke vært en eneste feil på denne sykkelen i de første årene. BMW er et anerkjent merke som ser ut til å holde seg godt i pris over tid. 750GS er en allsidig sykkel og passer like godt til småkjøring som til lange turer. Jeg finner egentlig ikke noe negativt å si om sykkelen og det gjør heller ikke eieren.
Vil jeg anbefale denne sykkelen? Ja. Bare kjøp en slik.
Ps Jeg får ingen ting for å skrive så positivt om denne sykkelen, jeg bare liker den så godt.
Kommentarer
Legg inn en kommentar