BMW R 1150 GS

Etter å ha kjørt BMW G 310 GS i litt over et år var jeg klar for å skaffe meg en større bruks- sykkel. Jeg jaktet på en sykkel på mellom 750 og 1200 cc. Budsjettet var på maks hundre tusen kroner.

På tur med BMW R 1150 GS på Gaularfjellet.

Jeg kom over en bruktimportert 2002 modell BMW 1150 GS hos en bilforhandler. En av deres kunder hadde dessverre gått bort og etterlatt seg flere motorsykler og som nå var til salgs hos forhandleren. Denne var importert fra Sveits til Norge for kort tid siden. Forhandleren hadde dokumentasjon på fortløpende servicer og vedlikehold i Sveits. Den var bare kjørt 38 000 kilometer selv om den var 19 år gammel. Jeg prøvekjørte og fikk straks interesse for BMW én. Kjørekomforten på denne 19 år gamle sykkelen var veldig god sammenlignet med min lille BMW 310GS. Jeg valgte å kjøpe 1150 kubikkeren for 80 000.- og fikk meg en god sykkel til både daglig bruk og til lengre turer. Jeg kjøpte den ikke på grunn av utseende.

   Flott sykkel om man studerer den bakfra og frem  og til og med 
      bensintanken  (etter min subjektive mening). 

Det fins mange tester og data om BMW sine GS sykler både på nett og i magasiner. GS syklene er en av de mest solgte motorsyklene gjennom tidene. Dette er mine erfaringer, med min sykkel i ett år. Jeg kjøpte den i februar 2021 og solgte den i februar 2022.

Jeg var litt betenkt med tanke på utsende på fronten og spesielt med dette nebbet. Den grå platen over lykten var heller ikke min favoritt, men kjørekomfort og sjarmen til boksermotoren vant over min betenkeligheter med designet. Sykkelen er også veldig praktisk. Toppboks og sidevesker var originale fra BMW og jeg regner med at de var like gammel som sykkelen. Veskene var vanntett i all slags vær. Sideveskene åpnes fra siden og var litt vrien å pakke i. Sidevesker med åpning i toppen er nok mer praktisk.

Siden jeg kjører i all slags vær, både seint og tidlig i sesongen var det fint å få en sykkel med både hendelbeskyttere, varmeholker og beskyttelse mot vær og vind som vindskjerm og den store fronten gir. Den startet alltid på første forsøk, samme hvor kaldt det var, noe som dessverre ikke var tilfelle med den lille 310 kubikkeren som jeg hadde fra før.

Det originale setet var litt buet og det ble litt som å sitte på en liten hest, riktig nok en myk en. På lengre turer var det litt ubehagelig og jeg måtte reise meg stadig vekk for å få blodsirkulasjon i skinkene. Jeg løste det ved å bestille et komfortsete fra Wünderlich. Det førte til en kraftig forbedring av sittekomforten. I tillegg kjøpte jeg en svart sotet vindskjerm også fra Wünderlich og dermed forsvant mye av den grå platen som jeg ikke liker så godt. Platen var fortsatt synlig, men jeg var mye mer bekvem med utsende på sykkelen med denne u-originale vindskjermen. Design er jo en smaksak og samme hva, så mislikte jeg denne grå platen.


    Super sykkel til turer med telt, primus og turoppakning.

BMW R 1150GS var en svært driftssikker motorsykkel, og det var så godt som ingen synlig slitasje på den etter 20 år og 46 000 kjørte kilometer. Jeg fikk imidlertid en motorstopp med den og var veldig usikker, siden jeg planla langtur i Europa. Jeg så for meg verkstedsbesøk på ukjente steder og i forskjellige land med språk jeg ikke snakker. Da jeg hadde denne usikkerheten og siden jeg fortsatt ikke var fornøyd med utseendet på sykkelen valgte jeg å kjøpe en Honda til langturen. Motorstoppet viste seg å skyldes en enkel feil som verkstedet hos BMW forhandleren i Bergen ordnet raskt og rimelig.

Tre motorsykler er litt drøyt. Her har BMWèn fått ny vindskjerm 
og nytt sete. 

Likevel, da satt jeg der med tre motorsykler. En knallgod nesten ny Honda, en Suzuki som jeg nyter synet av hver gang jeg ser den og en BMW R 1150GS. Jeg valgte derfor å selge BMWèn og fant en kjøper som likte eldre sykler. Den ble solgt med et lite tap, men likevel til en grei pris etter at jeg hadde kjørt 8000 kilometer på ett år og gjort noen oppgraderinger. Den kan sikkert selges igjen for samme pris om flere år dersom eieren tar godt vare på den.

Vil jeg anbefale andre å kjøpe BMW R 1150 GS? Ja. Bare gjøre det. Jeg kan godt tenke meg en eldre BMW igjen, men nå skal jeg holde meg til Honda og Suzuki en stund.

Kommentarer

Populære innlegg