BØMLO PÅ LANGS PÅ SMÅ MOTORSYKLER

Bømlo på langs. 300 kubikk og og 27 hestekrefter er mer enn nok til at sykkelen er blitt en favoritt.

På Bømlo er det mil etter mil med spennende veier. Spesielt i nord ligger kjøreopplevelsene på rekke og rad i et vakkert landskap. Veien fra Svortland til Brandasund er et eventyr. Her er broer, kurver, stigninger og bakker om hverandre. Dette gjør turen til en opplevelse som skiller seg ut. 

Brandasund, lengst nord på Bømlo. Helt i bakgrunnen ser man de sørligste øyene på Austevoll.

En god del av veien har bare ett kjørefelt og selv på motorsykkel er det best å møte motgående biler på møteplassene. Man må altså holde øye med trafikken som kommer i mot, og ta det litt rolig i de mest uoversiktlige svingene. Slik er det i teorien i alle fall, men med lite trafikk og en lett sykkel som kontrollert og behagelig håndterer de krappeste kurvene, så gikk det likevel unna i et naturlig og fint driv. Det er så mye kjøreglede ifra en trehundre kubikks sykkel på rundt 150 kilo.

Her måtte vi bare stoppe en stund. Det en bro med ett enkelt kjørefelt, siden det er lite trafikk, så gikk det helt fint å ta en pause midt på broen. De to bilene som kom, klarte fint å ta seg forbi syklene.



I Brandasund er det butikk som serverer ferske bakervarer, is og kaffe. De har og fiskesaker og alt annet som man finner hos en lokal landhandler. Her er det et yrende liv om sommeren, med både båtfolk og andre turister. Det er også mange tyskere som reiser hit for å fiske.

Båter som leies ut til hobbyfiskere. Broen går over Brandasund og helt i bakgrunnen kan man se broen ved Bekkjarvik på Austevoll hvor jeg var på tur i februar.


Denne turen kjørte jeg sammen med svigersønnen. Han kjøpte seg en Honda CRF300L på morgenkvisten. Den er brukt, men er bare åtte måneder gammel og hadde mindre enn 1000 kilometer på tripptelleren. Han mente at jeg har overtalt ham til å kjøpe den, og det stemmer kanskje. Utover dagen ble han bare mer og mer fornøyd med kjøpet og mer begeistret for sykkelen for hver mil han kjørte. Om kvelden kom det til og med en takk for et godt råd, og det er ikke hverdagskost.

Ny, brukt Honda til turen. Den var så ren at den sannsynligvis aldri har blitt kjørt på annet enn tørre veier.

Denne typen sykkel er kjent for å være driftssikre. For min del er påliteligheten viktig, siden jeg bruker den daglig til og fra jobb. Denne veier 140 kilo (Rally er 150 kg) og er dermed 100 kilo lettere enn en gjennomsnittlig tusen kubikker. Den trekker godt og har et kraftig dreiemoment, samtidig som den har nok lastekapasitet til bagasje for lengre turer. Lawrence har allerede bestilt bagasjebrett og litt forskjellig utstyr til sin. 

Her er vi på Fylkesnes som er omtrent midt på Bømlo i nord - sør retning. Vi fant noen grusveier som en gårdbruker har laget til for å kunne etablere nytt beiteland.To stk Honda på Fylkesnes, som er omtrent midt på Bømlo i nord - sør retning. Her kjørte vi et stykke på noen grusveier som en gårdbruker har laget til for å kunne gjødsle nytt beiteland. 

Første dag på Bømlo er over og avsluttes med litt terrengkjøring i solnedgangen.


Vi overnattet på familien sitt landsted på Fylkesnes sammen med datteren, barnebarna og foreldrene mine. På dag to kjørte vi videre til Langevåg helt i sør på Bømlo.



En avstikker til Skiparvik.


Sørover fra Kuleseidkanalen til Langevåg er det en helt ny vei som har høy standard. Det betyr at vi kjørte med god fart, men det ble kjedelig. Det ligger noen bygder som er verdt en avstikker, slik som Lykling, med sine nedlagte gullgruver. Den gamle veien går parallelt med den nye, men store deler er avstengt med bom. Vi fant imidlertid et lite stykke med grusvei underveis og da ble det jo god stemning. 


Langevåg på sørspissen av Bømlo.


Turen på langs av Bømlo er en av etappene i prosjektet mitt med motorsykkeltur langs hele Vestlandskysten. Vi er fortsatt i april og jeg har snart kjørt halvparten av etappene fra Karmøy til Måløy. Det er mulig at det går litt for fort unna til at reisen kan varer i hele sesongen, men det gir muligheter til å kjøre enda flere småveier og enda lengre ut mot kysten. 

Bømlobrua er en del av Trekant sambandet og forbinder Bømlo med fastlandet. 
Det er bompenger, men det slipper man å betale når man kjører sykkel.


Kart over todagers turen til Sunnhordland.

Vestlandskysten. Blå rute skal kjøres på MC i 2025. Den gule er kjørt i fra januar til april 2025.

Kommentarer

Populære innlegg