ADVENTURE DEKK. FUNGERER DET PÅ ASFALT?

Min Honda Africa Twin skulle ha nye dekk før 2024 sesongen. Etter å ha lest tester og artikler om forskjellige dekk, bestilte jeg Dunlop Trailmax Raid hos en forhandler i nærheten. Det er såkalte 50/50 dekk. I brosjyren så de litt grove ut, men jeg ble overbevist likevel.

Nye Dunlop Trailmax Raid i februar 2024

Betjeningen hos Dekk Team i Drotningsvik i Bergen (Dekk1-kjeden) var hyggelige og hadde greie på motorsykkeldekk. De kunne forklare forskjellen på de forskjellige dekkene. Jeg hadde egentlig bestemt meg på forhånd, men de og gjorde valget enkelt. Jeg har aldri prøvd dekk med så grovt mønster, men i følge testene skal de fungere veldig bra både på landeveien og utenfor asfalten. 

Nettstedet MCM gir denne dommen etter å ha testet dekket: "Det er vanskelig å ikke bli imponert over  
Trailmax Raid. Utenfor veien er det i klasse med mer aggressive off-road adventure dekk. Men likevel presterer dekket et imponerende grep på asfaltert vei."


Sykkelen ser akkurat så tøff ut som jeg ønsket med adventure dekkene.

Dunlop hevder selv at dekket har en lang levetid. De kostet litt over 6000 kroner inklusive omlegging og balansering. Tiden vil imidlertid vise om de holder lengre enn to år slik som de forrige dekkene. Holder disse i tre sesonger, så er jeg fornøyd. Da er prisen også helt grei.

Førsteinntrykket mitt av Dunlop Trailmax Raid en veldig bra. Etter å ha kjørt 1000 kilometer i februar og mars, så er forventningene mine innfridd. Veigrepet virker å være veldig bra. På asfalt sitter de like godt som de gamle gatedekkene. Veigrepet virker spesielt bra i svinger på vått føre. 

På grus er det imidlertid en helt ny og bedre kjøreopplevelse. Sykkelen akselererer og sparker i fra på en helt annen måte enn gatedekkene. Ved bremsing og i svinger på grusvei er det et svært godt grep. Jeg kjører  som de fleste andre, mest på asfalt, men jeg er blitt mye trygger på å kjøre på løst underlag som grus og gress. Jeg testet dem også i en snø haug og de tok seg frem over den uten problemer.

Dunlop dekkene fungerer også på snø.

En motorsyklist jeg kjenner prøvde seg med gatedekk i utkanten av den samme snøflekken. Det gikk ikke så bra. Han kjørte seg fast i den 50 cm lange snøflekken. Jeg skal ikke utbrodere dette noe videre, men jeg tror at han har planer om å bytte til grovere adventure dekk han også.

Vanlige gatedekk fungerer dårlig selv på små snøflekker, men 
vi kjører tross alt lite på snø, og dekkene er gode på gaten. 

Man skulle tro at det ville bli vibrasjoner i sykkelen av et så grovmønstret dekk, men det gjør det ikke. Man kan kjenne en svak vibrasjon i helt sakte fart, men i over 20 kilometer i timen merker jeg ikke forskjell på disse og de gamle gatedekkene. En sykkel med en sylindret motor kan vibrere en del i fart, men denne sykkelen vibrerer ikke merkbart, med Dunlop dekkene.

Jeg ønsket meg dekk som har godt grep på forskjellige underlag. Dunlop dekkene har gitt meg det jeg ønsket og erfaringene er bare positive etter snart to måneders kjøring. 


 

Kommentarer

Populære innlegg