NYE BREMSEKLOSSER PÅ HONDA CRF 1000 AFRICA TWIN
Tid for å bytte bremseklosser?
Verkstedet mente at min Honda CRF 1000 Africa Twin trengte nye bremseklosser sist den var på service. Mekanikeren sa at det var to millimeter igjen av bremsebelegget og at jeg snart burde ha nye. Hovedservicen var imidlertid kostbar, med ventiljustering og det hele. Jeg hadde ikke lyst til å bruke mer penger enn nødvendig akkurat da og kjørt derfor litt lengre med de gamle klossene. Jeg har fulgt med på beleggtykkelsen en stund for å beholde dem så lenge som mulig. I bakkant av bremsekalipperen er det en inspeksjonsåpning og der ser man hvor mye det er igjen av bremsebelegget. Det var synlig at det var litt igjen og i tillegg begynte det å komme skrapelyder fra bremsene da jeg trillet frem sykkelen fra garasjen og ved krappe svinger. Ulydene var avgjørende for at jeg bestemte meg for at nå var det nok og på høy tid å bytte bremseklosser.
På bildet over ser man at det er ca 2 millimeter bremsebelegg (til venstre for bremseskiven)Siden det fortsatt er garanti på sykkelen anbefalte forhandlere å bruke originale bremseklosser. Disse koster litt over 2500 kroner. Uoriginal bremseklosser kunne ha gjort det hele nesten en tusenlapp billigere, men for å beholde garantien gikk jeg for originale deler.
Den gamle hadde 1,5 mm bremsebelegg igjen.
På tide med nye. Varer disse også i 28 000 km?
Nå var det imidlertid ikke de gamle klossene mer å spare på og det var på høy tid å få montert nye. Det er fire bolter som må løses og klossene plukkes lett ut ved hjelp av et flatt skrujern. Jeg så en film på Youtube om hvordan det gjøres før jeg startet. Hele jobben var egentlig enda enklere enn det så ut til filmen.
Jeg løste boltene, vippet av bremsene, plukket ut de gamle bremseklossene og vasket reint med lunkent vann med litt Zalo. Etter en grundig tørking av bremsestøv og vann ble de nye klossene vippet lett på plass.
Jeg brukte Loctite på boltene og skulle strengt tatt ha sjekket at de ble skrudd til med riktig moment, men momentnøkkelen min passet ikke, så det gikk ikke. Jeg er likevel trygg på at boltene ikke kommer til å skru seg ut og at de heller ikke er skrudd for hardt til.
Bremser er viktig for sikkerheten og mange vil nok la et verksted gjøre denne type arbeid. Jeg er ingen mekaniker. Jeg er tvert imot utdannet murmester og yrkesfaglærer i byggfag og jobber som assisterende rektor på en skole, så den tekniske innsikten er ikke så voldsomt mye å skryte av. Denne jobben var jeg imidlertid bekvem med å gjøre selv. Det er begrenset hvor vanskelig det kan være å vippe på plass fire bremseklosser og skru inn fire bolter. Hele jobben tok rundt en time. Bremseeffekten er bedre etter at jeg byttet klosser og friksjonslyden fra de gamle klossene er borte for godt.
Vil jeg anbefale andre å bytte bremseklosser selv? Nei. Men det er ikke så vanskelig og det er heller ikke forbudt å gjøre det selv. Det er opp til deg. Det er jo fint å mestre slike jobber på egenhånd da. Lykke til!
Kommentarer
Legg inn en kommentar